Zasady odbioru odpadów Drukuj
środa, 27 marca 2013 09:08

Rada Gminy Purda 29 marca 2013 r. podjęła nową uchwałę dotyczącą odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, zgodnie ze znowelizowaną ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (treść uchwały w załączniku). Nowy system został wprowadzony z dniem 1 lipca 2013 r.

Nieruchomości zostaną przez Gminę wyposażone w pojemniki na odpady oraz specjalne worki na odpady posegregowane. Odbiór odpadów (w pojemnikach) będzie się odbywał raz na dwa tygodnie, natomiast odpady zebrane selektywnikwiee (w workach) – co cztery tygodnie. Liczba pojemników zależna będzie od liczby osób zamieszkujących nieruchomość i wynosi odpowiednio:

  • w nieruchomościach, gdzie nie będzie prowadzona selektywna zbiórka odpadów jeden pojemnik o pojemności 120 l dla nieruchomości, którą zamieszkuje do 3 osób; dwa pojemniki o poj. 120 l dla nieruchomości, którą zamieszkuje od 4 do 8 osób;

  • w nieruchomościach, gdzie będzie prowadzona selektywna zbiórka odpadów jeden pojemnik o poj. 120 l oraz  trzy worki o pojemności 120 l dla nieruchomości, którą zamieszkuje do 8 osób; dwa pojemniki o pojemności 120 l oraz sześć worków o pojemności 120 l dla nieruchomości, którą zamieszkuje od 8 do 16 osób.

Gmina w drodze przetargu wyłoni odbiorcę odpadów dla wszystkich właścicieli nieruchomości i będzie płatnikiem za tę usługę. W przypadku wyrażenia chęci segregowania śmieci, właściciel otrzyma od odbiorcy worki foliowe w kolorach odpowiadających poszczególnym rodzajom odpadów i będą one wymieniane przy każdym odbiorze.

Stawki opłat dla stałych mieszkańców w budynkach mieszkalnych:

  • w przypadku segregacji – 8,50 zł na osobę miesięcznie,

  • w przypadku braku segregacji – 12 zł na osobę miesięcznie.

Dla nieruchomości niezamieszkałych (działki rekreacyjne, działalność gospodarcza, placówki edukacyjne i opiekuńcze, biura itp.) zasady gospodarowania odpadami pozostają bez zmian.

Opłaty będą wnoszone do Urzędu Gminy Purda do 15 każdego miesiąca następującego po miesiącu którego opłata dotyczy, przelewem na konto 29 8838 0005 2016 0800 2001 0001 lub w kasie urzędu. Opłaty należy wnosić bez wezwania na podstawie złożonej deklaracji. Można też wpłacić za cały rok z góry w terminie do 31 stycznia każdego roku (za 2013 rok do 31 lipca).

Powyższe opłaty obejmują wszelkie usługi związane z odbiorem odpadów, w tym wielkogabarytowych (np. meble itp.), sprzętu elektronicznego, sprzętu gospodarstwa domowego, opon, akumulatorów i baterii, papieru, szkła, tworzyw sztucznych, metali, popiołów i żużli na zasadach określonych w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminie.

Właściciele zamieszkałych nieruchomości są zobowiązani złożyć do Wójta Gminy Purda deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Brak deklaracji, w przypadku stwierdzenia przebywania mieszkańców na terenie nieruchomości bądź powstawania na niej odpadów, spowoduje wystawienie decyzji o naliczeniu opłaty zgodnie z ustawą.

Postępowanie z odpadami komunalnymi

W zbiórce selektywnej wydzieleniu podlegają następujące odpady:

  • papier i tektura,
  • szkło opakowaniowe,
  • tworzywa sztuczne,
  • metale,
  • opakowania wielomateriałowe,
  • popioły i żużle,
  • odpady ulegające biodegradacji.

Ponadto, niezależnie od prowadzonej segregacji, wyodrębnieniu z odpadów podlegają:

  • przeterminowane leki,
  • chemikalia,
  • zużyte baterie i akumulatory,
  • zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  • meble i inne odpady wielkogabarytowe,
  • odpady budowlane i rozbiórkowe,
  • zużyte opony.

Sposób segregowania śmieci:

  • opróżnione opakowania należy trwale zgnieść przed włożeniem do pojemnika,
  • opakowania po żywności przed włożeniem do worka pojemnika oczyścić i umyć,
  • nakrętki należy odkręcić,
  • odpady niebezpieczne należy gromadzić i przygotować do odbioru tak, by nie zagrażały dzieciom.

Przeterminowane leki należy umieszczać w specjalnie oznakowanych pojemnikach, znajdujących się w aptekach i placówkach służby zdrowia.

Chemikalia (farby, lakiery, rozpuszczalniki, środki ochrony roślin, oleje odpadowe) należy przekazywać do specjalnych punktów zbiórki w porozumieniu z odbiorcą odpadów.

Meble i inne odpady wielkogabarytowe: odbiór tego typu odpadów należy zgłosić przedsiębiorcy uprawnionemu przez Gminę, uzgadniając termin ich odbioru, lub dostarczyć do Punktu Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów Komunalnych w Purdzie.

Odpady budowlane i rozbiórkowe należy usuwać na podstawie indywidualnie zawieranych umów z przedsiębiorcami posiadającymi stosowne zezwolenia.

Zużyte baterie i akumulatory mogą być zbierane w placówkach oświatowych i innych obiektach użyteczności publicznej oraz w specjalnych pojemnikach w punktach handlowych sprzedających baterie, a także przekazywane do Punktu Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów Komunalnych. Zużyte akumulatory mogą być przekazywane do punktów handlowych prowadzących sprzedaż akumulatorów, w stacjach obsługi i naprawy pojazdów lub Punktu Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów Komunalnych.

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny powinien być przekazywany przy zakupie sprzętu tego samego rodzaju bądź w punktach zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, ewentualnie razem ze zbiórką odpadów wielkogabarytowych po uzgodnieniu z odbiorcą odpadów; może być też pozostawiony w punkcie serwisowym a także przekazany Punktu Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów Komunalnych.

Zużyte opony mogą być przekazywane razem ze zbiórką odpadów wielkogabarytowych lub do Punktu Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów Komunalnych.

Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do okresowego czyszczenia i dezynfekowania pojemników na odpady.

Postępowanie z odpadami ulegającymi biodegradacji i popiołami

Odpady ulegające biodegradacji można zagospodarowywać we własnym zakresie w przydomowych kompostownikach lub dostarczać do Punktu Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów, który zlokalizowany jest w miejscowości Purda.

Popioły powstające w gospodarstwach domowych można dostarczać do Punktu Dobrowolnego Gromadzenia Odpadów w Purdzie.

 

WSPIERAMY LOKALNIE

Jesteś z Gminy Purda i chcesz
mieć tu swoj baner ? - skontaktuj się.


 

 




Kontakt do Sołtysów

Kontakty do Sołtysów

Urząd Gminy czynny

 

poniedziałek - piątek 7.30-15.30

Facebook

Wyszukiwanie

Bank

Bank Spółdzielczy w Szczytnie
Filia w Purdzie
Purda 71B, 11-030 Purda
tel.: (089) 512 04 00; 512 24 80
fax: (089) 512 09 09

purda@bsszczytno.pl

www.bsszczytno.pl

Bank czynny:

Poniedziałek - Piątek: 7.30-15.30
Kasa 7.45-15.00

AMW